این مقاله به پنج استراتژی می پردازد که با عملی ساختن آنها می توانید اطمینان حاصل کنید که شرکت تان سد راه خلاقیت و نوآوری کارکنان نمی شود‌.

۱-تمرکز بر سلامت فیزیکی برای مدتی طولانی،تمرکز مدیران اساسا"بر ایجاد ایستگاههای کار کاربردی برای کارکنانی بود که در تمام مدت روز بر روی میزهای خودشان می نشستند.لکن،انگیزش ناشی از اطلاعات و تکنولوژی امروز ما را بر آن می دارد که دوباره به سلامت فیزیکی کارکنان بیندیشیم و دفتر کار را بطریقی مبله و به وسایل اداری تجهیز کنیم که بطور موفقیت آمیزی با نیازهای کاری یک کارمند بطور فزاینده ای سیار تطابق داشته باشد. کارفرمایان محبوب مانند گوگل و هافینگتون پست،وایت کیس و مرسدس بنز بطور جدی ارتباط بین خواب و بهره وری را درک کرده اند و از اینرو،آنها چیدمان ایستگاههای چرت نیمروزی،تشک ها و کانتینرهای خواب را در محیط کار آغاز کردند. اطاقک جدا کننده،کف پوش کسل کننده و پرده های عمودی حزین تاکنون  فقط به اختلالات متابولیکی،درد مزمن ،آسیب دیدگی چشم،عملکرد کاری پایین و تمرکز کاهش منجرگردیده اند. کارمند امروز ساعات طولانی تری کار می کند اما بمراتب کمتر می نشیند.کارکنان زمان بیشتری را به ایستادن بر روی میز خود،تحرک پیرامون دفتر کار و استراحت های کوتاه مکرر می گذرانند،بنابراین تامین یک رنج متنوعی از اثاثیه اداری ارگونومیک که پویایی و سلامت بدنی را بهبود می دهد حیاتی است.دفاتر فضای باز،مزین شده به میزهای اشتراکی،ایستگاههای کاری قابل تنظیم،اتاق ها و سالن های استراحت نیازهای تحرک و قابلیت انعطاف کارکنان را رفع و الهام بخش آنها برای ارتباط موثرتر هستند.

۲-راه حل های "یک سایز برای همه مناسب است"را فراموش کنید. همچنانکه دنیای کار به تکامل  ادامه می دهد، نگرش مدیران در خصوص نیازهای کارکنان هم باید تکامل یابد. نسل های مختلف،نسل دوره پر زاد و ولد(انفجار جمعیت)،نسل ایکس(به نسلی می‌گویند که بعد از اتمام انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم و قبل از نسل ایگرگ زاده شده‌اند) و نسل ایگرگ یا نسل هزاره(متولدین آخر هزاره دوم و اوایل هزاره سوم)ممکن است در محیط کار امروز شانه به شانه هم کار کنند،اما آنها طرز فکرها،سبک های کاری و منافع شخصی متفاوتی دارند. کلید موفقیت مورد توجه قرار دادن و فایده بردن از تفاوت در نیازها و انتظارات هر نسلی است. فرزندان نسل انفجار جمعیت ممکن است رقابتی ترو نه دارای ذهن مستقل تری نسبت به نسل  ایکس باشند،در حالیکه آنها احتمالا" نسبت به نسل هزاره علاقه زیادی به تکنولوژی و کار تیمی نشان نمی دهند. برای ایجاد محیط کاری که مشوق نوآوری و سرگرم کننده باشد،مدیران باید به کارکنان قابلیت انعطاف و آزادی مورد نیازشان را بدهند،حتی اگر چنین کاری مستلزم اجازه دادن به آنها برای تنظیم برنامه کاری یا کار کردن خارج از محیط کار باشد.

۳-روحیه و دلگرمی را فراموش نکنید هیچ چیزی بر روی بهره وری و در کل روحیه کاری بیش از کارکنانی که به کارسرگرم  نباشند اثر نمی گذارد.بنا به نتیجه ناشی از پردازش اطلاعات یک تحقیق اخیرهزینه هر کارمندی که بطور فعال سرگرم و متعهد نسبت به کار خود نباشد ۲۲۴۶دلار در سال است و حتی این شگفت انگیز خبر نیست.یک نظر سنجی اخیر توسط گالوپ آشکار کرد که ۸۷درصد نیروی کار آمریکا متعهد و سرگرم بکار نبوده و یا بطور فعال از کار جدا است که این معضل هزینه خیلی سنگین ۴۵۰تا۵۵۰بیلیون دلار در سال را به اقتصاد ایالات متحده تحمیل می کند. لازم به ذکر نیست که کارکنان غیر متعهد نمی توانند محرک نوآوری باشند.برای کسانی که قادرند ایده های میلیون دلاری به ارمغان آورند،باید بگونه ای رفتار شود که احساس کنند کارشان بعنوان انسان موجب رشد آنها می گردد. از همه مهم تر اینکه،کارکنان نسل بعد به معنا و مقصود،آموختن ،چالش و یک حس تعلق ارزش می دهند. نقش شما بعنوان یک مدیر اطمینان حاصل کردن نسبت به این حقیقت است که کارکنان کار خود را بصورت شخصی با معنا و مقصود تجربه می کنند و فیدبک دریافتی آنها سودمند و سازنده است.

۴-جنبه مهم دیگرساخت روابط مدیریت-کارمند حمایتی و کیفی بعنوان یک اولویت و تشویق ارتباط بین اعضای تیم خودتان و مقامات ارشد آنها است.همچنین،مطمئن شوید که قوانین و رویه ها ی محیط کار برای همه کسانی که آنجا کار می کنند منصفانه و بطور برابراجرا شوند.

۵-یک اکوسیستم چالاک و با طراوت خلق کنید تبدیل محیط کار به اکوسیستمی از مکان هایی برای ارتباط درونی و وابستگی های به همدیگرکه از نیازهای فیزیکی،شناختی و احساسی افراد پشتیبانی می کند عامل کلیدی خلق سازمانی است که پیشرفت می کند.اولا"،اکوسیستم باید الگوی وسیعی از روش هایی را بهبود دهد که تعامل بین نسلی را بهبود داده و امکان دسترسی به ابزارها و منابعی  را ارزانی کند که فقط در محیط  کار می توانند بیابند.دوما"،باید رنج وسیعی از موقعیت های استقرار را مهیا کند که کارکنان را برای انتخاب موقعیت نشستن و ایستادن در حین انجام وظایف کاری  تشویق کند و سوما"،باید مکان های حضوری را ایجاد کرد که تعاملات فیزیکی و مجازی(حداقل کردن لحظاتی که بخاطر قرار نگرفتن افراد در موقعیت یکسان ارتباط موثر امکان پذیر نیست)  را تشویق کند.

(Source: theinnovationenterprise.com)

ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور