چگونه مدیتیشن (مراقبه) بر روش یادگیری اثر می گذارد. خیلی از حکایت ها و برخی تحقیقات بیانگر آن هستند که مدیتیشن  می تواند یک ابزار قوی برای سلامت بدنی و ذهنی باشد.مع الوصف،تحقیق جدید نشان می دهد که مدیتیشن فایده دیگری نیز ممکن است برای کمک جهت آموختن سریعتر از تجارب گذشته داشته باشد‌. مطابق با یافته های جدید ، مدیتیشن روش آموختن را تغییر می دهد.در یک تحقیق جدید،پژوهشگران  دانشگاه شهرستان سری بریتانیا به بررسی در خصوص نوع ویژه ای از مدیتیشن یعنی " مدیتیشن تمرکز بر حواس و توجه"و اثر آن بر چگونگی یادگیری فرد پرداخته اند. این تمرین مدیتیشن مستلزم  تمرکز حواس  و توجه فرد بر روی یک شیئ مانند یک شمع در حال سوختن یا نفس خود فرد و حفظ این تمرکز برای یک دوره زمانی است. مردم اغلب از " مدیتیشن تمرکز بر حواس و توجه" بخاطر اینکه  آموختن و تمرین آن آسانتر است بعنوان دریچه ای به سایر  انواع مدیتیشن استفاده می کنند. پرفسور برتراند اپتیز از مولفان پژوهش می گوید،" مدیتیشن یک ابزار قوی برای ذهن و بدن است؛می تواند استرس را کاهش و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود دهد." اما، آیا می تواند در خصوص تربیت ذهن ها جهت آموختن سریعتر از اطلاعات یا فیدبک (بازخور)کسب شده از تجارب گذشته هم کمک کند؟ پرفسور اپتیز و پائل نیتل که دانشجوی دکترای دانشگاه سری است اظهار می دارند که جواب به این سوال "بله"است. هر دو نفر یافته های تحقیق خودشان را در مقاله منتشر شده در مجله "علم عصب شناسی شناختی،عاطفی و رفتاری "منتشر کرده اند. *یادگیری از فیدبک مثبت در مقابل منفی پژو هشگران با کسانی که مدیتیشن می کردند و  کسانی که نمی کردند کار کردند. مشارکت کننده ها در کل ۳۵نفر بودند،که ۹نفر مدیتیشن های بودائی،۱۲نفر مدیتیشن را در یک زمینه دنیوی تمرین می کردند،دو نفر Qi Gong تمرین می کردند و بقیه فاقد سابقه تمرین مدیتیشن بودند. مطابق با هدف تحقیق،پژوهشگران نفرات شرکت کننده را به گونه ای تربیت کردند که با انجام خوب فعالیتی تصویری را بر گزینند که با بیشترین احتمال برای آنها پاداش ویژه ای در پی داشته باشد. در این تمرین،مشارکت کنندگان تصاویر دو قلویی را مشاهده می کردند که باانتخاب هر یک احتمال دریافت پاداش متفاوت بود. پژوهشگران متوجه شدند کسانی که مدیتیشن تمرین می کردند در انتخاب تصاویر مربوط به جایزه میزان موفقیت بیشتری در مقایسه با سایر همتایان خود که مدیتیشن نمی کردند کسب کردند. این توضیح مولفین تحقیق بیانگر آن است که تمرین کنندگان مدیتیشن تمایل دارند که از نتایج مثبت بیاموزند،ولی کسانی که تمرین مدیتیشن نمی کنند با احتمال بیشتری از نتایج منفی می آموزند. نیتل که متخصص در مکانیزم های نورولوژی در ارتباط با "مدیتیشن تمرکز بر حواس و توجه" است می گوید،"انسان ها برای بیش از ۲۰۰۰سال در حال مدیتیشن بوده اند،اما مکانیزم های عصبی این تمرین هنوز نسبتا" ناشناخته است،" او می افزاید،"یافته های فعلی ما اثبات می کند که بر روی یک سطح عمیق ،مدیتیشن کننده هابه فیدبک بصورت بیطرفانه تری نسبت به کسانی که مدیتیشن تمرین نمی کنند پاسخ می دهند،این ویژگی می تواند به توضیح برخی از فواید روانشناسی کمک کند که آنها از تمرین مدیتیشن  تجربه می کنند." *اثر مدیتیشن بر روی مغز در تحقیق جدید،تیم همچنین فعالیت مغز شرکت کنندگان را در حین انجام وظایف آنها با استفاده از موج نگار مغز یعنی شیوه ای که فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت می کند اندازه گیری کردند. موج نگار مغز نشان داد در حالیکه همه مشارکت کنندگان  حین تجربه بطور مشابه به فیدبک مثبت جواب می دادند ،کسانی که مدیتیشن نمی کردند نسبت به آنانکه تمرین مدیتیشن می کردند پاسخ شدیدتری به فیدبک منفی  می دادند. در میان مشارکت کنندگانی که مدیتیشن می کردند،کسانی که ضعیف ترین پاسخ را به فیدبک منفی می دادند با تجربه ترین مدیتیشن ها بودند. مولفین بر این باورند که مدیتیشن منظم ممکن است بر میزان دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی است و نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و چابکی بدنی بازی می کند اثر بگذارد.در میان سایر فاکتورها ،این به نوبت امکان دارد  عکس العمل پذیری مدیتیشن کننده ها رانسبت به فیدبک منفی کمتر کند. دانشمندان نیز یادآوری می کنند که مطابق با نتیجه تحقیق قبلی مبتلایان به بیماری پارکینسون که میزان دوپامین خیلی کمتری نسبت به سطح نرمال دارند تمایل به عملکرد خوب بر روی وظایف یادگیری که آنها را ملزم به پاسخگویی به فیدبک مثبت می کرد نداشتند. آنچه دریافته ایم آن است که مدیتیشن می تواند بر چگونگی دریافت فیدبک ما اثر بگذاردیعنی اینکه یا بسرعت از اشتباهات خود بیاموزیم یا در صورت نیاز به اشتباهات خود تا یافتن جواب درست ادامه دهیم. (Source: medical news today)

 ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور 
مدیتیشن ,یادگیری ,فیدبک مثبت, ذهن, مغز