فرآیند ساخت و ماده جدیدی که  از حرارت خورشید برای برق تجدید پذیر ارزان تر استفاده می کند.
انرژی خورشیدی کمتر از ۲درصد برق ایالات متحده را تشکیل می دهد اما اگر هزینه تولید برق و ذخیره انرژی برای استفاده در روزهای ابری و شب ارزان تر بود بخش بیشتری از انرژی بدین طریق قابل تامین بود‌.
یک تیم با محوریت دانشگاه پردو یک ماده جدید و فرآیند ساختی ابداع کرد که روشی برای استفاده از انرژی خورشیدی بعنوان انرژی حرارتی عرضه می کند که بدان طریق برق با بازده بیشتر تولید می شود.
این ابداع گام مهمی برای استفاده مستقیم از حرارت خورشید برای تولید برق است که از نظر هزینه با سوخت های فسیلی رقابت می کند که اکنون بیش از ۶۰درصد برق ایالات متحده را تامین می کند.
کنیث ساند هگ استاد مهندسی مواد دانشگاه پردو گفت،" ذخیره انرژی خورشیدی بعنوان حرارت می تواند ارزانتر از ذخیره انرژی از طریق باتری ها باشد،بنابراین گام بعدی کاهش هزینه تولید برق از حرارت خورشید با فایده اضافی انتشار گاز گلخانه ای در حد صفر است."
تحقیق که در دانشگاه پردو با همکاری موسسه تکنولوژی جورجیا و آزمایشگاه و دانشگاه معتبر دیگری صورت گرفت در مجله  طبیعت منتشر گردید.
این کار همراستا با جشن گام های عظیم،قدر شناسی از پیشرفت های جهانی دانشگاه پردو برای سیاره و اقتصاد جهانی پایدار بعنوان بخشی از برنامه گرامی داشت صد و پنجاهمین سال تاسیس این دانشگاه است.
این یکی از چهار موضوع جشن فستیوال  سالیانه ایده ها ،طراحی شده جهت نمایش دستاوردهای دانشگاه پردو بعنوان یک مرکز فکری حل مشکلات دنیای واقعی است.
انرژی خورشیدی فقط برق را از طریق پنل های موجود در  مزارع و پشت بام ها تولید نمی کند.گزینه دیگر کارخانه های برق متمرکزی هستند که با انرژی حرارت ناشی از خورشید کار می کنند.
 (Source: Science Daily)
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور