ا
چگونه چرت های کوتاه نیمروزی می توانند برای تصمیمات بهتر به ما کمک کنند
تحقیق جدیدی که در مجله"تحقیق خواب"منتشر گردید اثرات خواب های کوتاه بر روی توانائی مغز جهت پردازش اطلاعات ضمیر ناخودآگاه را بررسی می کند.
 تحقیق جدیدی بیانگر آن است که یک چرت کوتاه نیمروزی می تواند جهت توانائی مغز ما برای پردازش اطلاعات شگفت انگیز باشد
خواب هم برای شکل گیری حافظه و هم تثبیت اطلاعات جدید کلیدی است.
تکنولوژی های پیشرفته اکنون به دانشمندان امکان می دهند تا مشاهده کنند که آموختن  در کجای مغز بوقوع می پیوندد و چگونه محرومیت از خواب در قابلیت انعطاف عصبی اختلال ایجاد می کند.
قابلیت انعطاف عصبی توانائی مغز برای پاسخگویی و تطابق با محرکی است که از محیط دریافت می کند.
اینکه "موقع خواب چه اتفاقی می افتد"نیز محور تمرکز مطالعات زیادی بوده است.
مطابق با تحقیقی که اخیرا" سایت Medical News Today  گزارش کرد،دانشمندان قادر به مکان یابی خاطرات ویژه مشارکت کنندگان تحقیق و تقویت آنها با استفاده از نشانه های شنیداری معین گردیدند.
اکنون،تحقیق جدید وسوسه انگیزی بر روی اثر چرت های کوتاه نیمروزی بر توانائی مغز برای پردازش اطلاعاتی که در حالت هوشیاری نسبت به آنها آگاه نیستید صورت گرفته است‌.
باضافه،تحقیق چگونگی اثر خواب های کوتاه نیمروزی را بر رفتار  هوشیارانه و زمان واکنش گزینشی یعنی سرعتی که مغز اطلاعات جدید را پردازش می کند بررسی کرد.
لیز کول ثارد،استاد مشاور ارشد عصب شناسی جنون در دانشکده پزشکی دانشگاه بریستول بریتانیا تحقیق جدید را راهبری کرد‌.
خواب های کوتاه نیمروزی به پردازش اطلاعات ناآگاهانه کمک می کنند.
لیز و همکارانش ۱۶داوطلب را برای تحقیق بکار گرفتند و به مشارکت کنندگان تحقیق دو وظیفه محول کردند.
ابتدا،یک "وظیفه اصلی نهان"،محققان بصورت خیلی اجمالی اطلاعات را برای مشارکت کنندگان عرضه کردند بطوریکه آنها برای ثبت هوشیارانه اطلاعات وقت نداشتند.
در وظیفه(کنترل)دوم،مشارکت کنندگان موقعی جواب می دادند که به آنها یک مربع آبی یا قرمز بر روی یک صفحه نشان داده می شد.
یک تست جدید ممکن است در صورتیکه رانندگان بطور جدی از خواب محروم شوند آنها را  از بی توجهی در پشت فرمان خودرو دور نگهدارد.
پس از انجام وظایف،مشارکت کنندگان تحقیق بیدار ماندند یا یک خواب کوتاه نیمروزی ۹۰دقیقه ای را تجربه کردند.سپس همه داوطلبان دوباره وظایف را انجام دادند.
محققین فعالیت مغز مشارکت کنندگان را قبل و بعد از خواب با استفاده از یک دستگاه موج نگار مغزی اندازه گیری کردند.آنها همچنین زمان واکنش گزینشی مشارکت کنندگان را تست کردند.
نتایج تحقیق عیان ساخت که چرت های نیمروزی سرعت پردازش را در" وظیفه اصلی نهان" ولی نه در وظیفه کنترل غیر نهان افزایش می دادند.
محققین از نتیجه تحقیق پی بردند  که چرت های نیمروزی بطور ویژه به پردازش اطلاعاتی که بطور ناآگاهانه کسب شده بودند کمک می کردند.
 بنابراین،حتی یک دوره کوتاه خواب امکان دارد به پردازش اطلاعات،بهبود زمان های واکنش  و تاثیر بالقوه بر رفتار زمان بیداری ما کمک کند.
این یافته ها ایده ای را تقویت می کند که اطلاعات ادراکی بصورت ناهوشیارانه در خواب پردازش شده و آنکه خواب می تواند به تصمیم گیری ما موقع بیداری کمک  کند .
(Source: flipboard.com)
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور