بنا به تحقیق :هر نوزاد اضافی سلول های مادر را تا ۲سال پیر می کند
یک تحقیق جدید حقیقتی را به اثبات َرسانده است که اکثر مادران  قرن هابه آن مظنون بوده اند و آن اینکه هر بچه اضافی در واقع سلول های مادر را بیش از سن آنها پیر می کند
در حقیقت،پیری سلولی به ازای هر نوزاد اضافی بین نصف یکسال تا ۲سال شتاب گرفته بود، یعنی اثری خیلی بیشتر از آنچه دانشمندان انتظار داشتند.
اما،تحقیق بطور قابل توجهی یک پارادوکس شگفت انگیزتری را نیز آشکار کرد،و آن اینکه در حین حاملگی ،سلول های مادران در عمل بطور قابل ملاحظه ای جوانتر بنظر می آیند.
بیو شیمی(زیست شیمی) توجیه کننده تلفات پیری ناشی از تولید مثل کمک می کند تا توضیح دهیم که چرا مادران با احتمال خیلی بیشتری تحت تاثیر بیماری قرار گرفته و نسبت به سایر زنان عمر کوتاهتری دارند.بعلاوه به مادران روش جدیدی عرضه می کند تا با اثر گذاری برنوجوانان متمرد خود،آنها را دچار عذاب وجدان سازند.برگ برنده!
تحقیق صورت گرفته توسط دانشگاه نورث وسترن در ایالت ایلی نویز جزئیات بیشتری به انبوه مدارک رو به تزایدی در خصوص اثبات این حقیقت می افزاید که زائیدن بچه هزینه بیولوژیکی سنگینی برای مادران در پی دارد که نتیجه یک  سطح سلولی است،حال آنکه این فرآیند پیری در حین  دوره حاملگی نیز معکوس می شود.
کروموزم هایی بنام تلومرها
پژوهشگران بطور ویژه به بررسی امتدادهای DNAدر سرهای کروموزم ها بنام تلومرها پرداختند.همچنانکه سلول ها خودشان را تکثیرمی کنند،هر نسلی از کروموزم ها کوتاه می شوند چون بخشی از این علامت را از دست می دهند.
آنها  به تحلیل شیوع برچسب های شیمیایی نیز پرداختند که به رشته های معین ،اصلاح کننده رونوشت آنها چسبیده اند.
خیلی از این علائمی که به علایم وراژنتیک معروف شده اند نیز دقیقا" در ارتباط با فرآیند پیری هستند،اگر چه بعنوان نتیجه ای از تکثیر سلول ها به همان روش کوتاه شدن تلومرها نیستند.
مولف برجسته تحقیق،انسان شناس کلین راین می گوید،"طول تلومر و سن وراژنتیک علائم سلولی هستند که بطور مستقل مرگ و میر را پیش بینی می کنند."
"هر دو در زنانی که حاملگی بیشتری در سابقه تولید مثل خود داشتند پیرتر بنظر می رسیدند."
این اولین بررسی نیست که به چنین کشفی رسیده است.قبل از آن،پژوهشگران از دانشگاه جرج میسون دریافتند که تلومرها می توانند معادل با بیش از یک دهه در میان زنان ایالات متحده با بیش از یک یا تعداد بیشتری زایمان بچه کوتاه شوند.
هم زمان گروه دیگری از محققین به تحلیل نمونه های خون گرفته شده از بیش از ۸۰۰زن جوان در فیلیپین پرداختند که بین سال های ۲۰۰۵و ۲۰۰۹گرفته شده بودند که ۴۰درصد از آن زنان بین یک تا پنج بچه بدنیا آورده بودند.
دوباره به رابطه ای بین تعداد بچه های بدنیا آمده توسط  هر زن و سن نسبی زیست شیمی او رسیدند.
(Source: sciencealert.com)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور