دانشمندان ادعا می کنند,زنانی که زود بیدار می شوندبا احتمال کمتری نسبت به آنانکه دیر بیدار می شوند به افسردگی مبتلا می شوند.
مطابق با تحقیق,زنانی که زود بیدار می شوند با پیر شدن به احتمال کمتری نسبت به زنانی که عاشق ماندن در رختخواب هستند دچار افسردگی می شوند.
دانشمندان می گویند,در معرض نور روز قرار گرفتن بر خطر افسردگی فرد تأثیر می گذارد,و زنانی که زود بیدار می شوند احتمال ابتلای به افسردگی را 12تا27درصد کاهش می دهند.
بنا به نتیجه تحقیق که بر روی 32000زن با سن متوسط 55سال صورت گرفت ,زنانی که خود را بعنوان تیپ شب زنده دار یا حد واسط بین شب زنده داری و سحر خیزی توصیف می کنند در نهایت با احتمال بیشتری به بیماری روانی مبتلا می شوند.
به هر حال یک مصیبت نیست,و دانشمندان می گویند کسانی که دوست دارند دیر وقت بخوابند می توانند با زود بیدار شدن ومشاهده بیشترنور روز به کاهش خطر کمک کنند.
تحقیق همچنین مشخص کرد که شب زنده داران با احتمال کمتری ازدواج کرده و با احتمال بیشتری تنها زندگی می کنند,سیگاری می شوند و الگوهای خواب نامنظمی دارند که همه این موارد می تواند خطر ابتلای به افسردگی را افزایش دهد.
اما ارتباط بین اولویت خواب و افسردگی هنوز حتی موقعی که آن فاکتورها منظور می شوند برقرار است.تحقیق توسط دانشمندانی در دانشگاه کلوریدو بولدر,و بریگهام و بیمارستان زنان در بوستون انجام گرفت.
 بزرگترین تحقیقی است که تاکنون در این ارتباط صورت گرفته است و اثر نوع دوره زمانی خواب زنان یعنی اینکه چه زمانی ترجیح می دهند بخوابند و  بیدار شوند را بر خطر افسردگی آنها بررسی می کند.
محققین ادعا می کنند که نوع دوره زمانی خواب  حتی موقعی که در معرض نور روزانه قرار گرفتن و برنامه های کاری از تعادل خارج می شوند بر خطر افسردگی تأثیر می گذارد.
*تصور می شود که افسردگی بر یک نفر از هر10نفر اثر می گذارد
مؤلف اصلی تحقیق و مدیر آزمایشگاه خواب دانشگاه سلین وتر گفت,"امکان دارد اثری از نوع دوره زمانی خواب بر خطر ابتلای به افسردگی وجود داشته باشد که نشأت گرفته از فاکتورهای سبک زندگی و محیطی نباشد."
افسردگی یک مشکل سلامت روانی نسبتا" عمومی است که می تواند بر هر فردی در هر سنی تأثیر بگذارد.
تصور می شود که حدود یک نفر از هر 10 نفر در برخی دوره های زندگی خود افسردگی راتجربه می کنند,این بیماری می تواند زمینه اضطراب و ناراحتی افراد را فراهم کند و موجب سلب علاقه آنها به چیزهایی گردد که قبلا" از آنها لذت می بردند.اگر چه افراد در این وضعیت ممکن است  احساس نومیدی کنند,ولی برای کمک به درمان آن روش های درمانی مانند دارو درمانی و مشاوره وجود دارد.
 *مردم می توانند سحر خیز شوند.
دانشمندان می گویند, خواه فردی از نظر دوره خواب شبانه سحر خیز , واسطه ای یا شب زنده دار باشد تا حدودی ناشی از ژنتیک است,اما دیر بیدار شونده ها محکوم تقدیر نیستند.
دکتر وتر افزود,"موقع و چگونگی نوری که فرد کسب می کند نیز از نوع دوره زمانی خواب تأثیر می پذیرد,و قرار گرفتن در معرض نور نیز بر خطر ابتلای به افسردگی اثرمی گذارد."
بله,نوع دوره زمانی خواب  با افسردگی ارتباط دارد,اما دارای اثر کوچکی است.بنظر می رسد سحر خیز بودن فواید خیلی زیادی دارد,و می توانید به میزان سحرخیز بودن خود,اثرگذاری را بیشتر کنید.
او می افزاید که فاکتورهایی  مانندتلاش برای خواب کافی,ورزش,گذراندن وقت در فضاهای آزاد,خاموش کردن لامپ ها در شب و کسب نور روز تا حد ممکن همه می توانند سودمند باشند.
*تحقیق چگونه انجام شد
محققین 32470پرستار مؤنث را از"برنامه سلامتی پرستاران" را مورد بررسی قرار دادند که از شرکت کنندگان می خواهد هر دو سال فرم های پیمایش سلامتی را پر کنند.
در هنگام شروع تحقیق هیچ کدام از شرکت کنندگان افسردگی نداشتند
از زنان پرسیده شدکه نوع دوره زمانی خواب خود را توصیف کنند که مطابق با اظهارات آنها  37درصد سحرخیز,53درصد  واسطه ای و 10درصد  شب زنده دار بودند.
فاکتورهای خطرناک شناخته شده برای افسردگی شامل وزن بدن ,فعالیت بدنی,مدت خواب و کار در شیفت شب نیز مورد توجه قرار گرفتند.
حتی موقعی فاکتورهای سبک زندگی منظور شدند,هنوز سحر خیزان دارای یک خطر 12تا27درصد پایین تر برای ابتلای به افسردگی نسبت به افراد با دوره زمانی خواب واسطه ای بودند.
آنهایی که دیر بیدار می شدندهم  6درصد بیشتر از نوع واسطه ای در معرض خطر ابتلای به افسردگی بودند,اما آن افزایش به اندازه کافی بزرگ نبود که مهم تلقی گردد.
یافته ها در مجله تحقیق روانپزشکی منتشر شدند.
(Source: dailymail.co.uk)
ترجمه و تلخیص;غریب واحدی پور