آیا زبان بدن به فرد جهت بدست آوردن شغل کمک می کند؟
هرشخصی می داند که لباس پوشیدن هوشمندانه برای یک مصاحبه شغلی مهم است.اما اهمیت ژست فرد هنگام حضور در جلسه مصاحبه شغلی کمتر عیان گردیده است.
دختری۲۳ساله به مرکزBBCنوشت," وضعیت من کاملا" ساده است.هرگز قبلا" در هیچ جلسه مصاحبه ای شرکت نکرده ام."
لذا,او یک سؤال اساسی داشت.سؤالی که اکثر ما احتمالا” خیلی به آن نمی اندیشیم.آن این است که ” آیا هیچ توصیه ای برای قبل و بعد از مصاحبه وجود دارد؟"
در حالیکه هر کسی می داند که لباس پوشیدن هوشمندانه برای مصاحبه مهم است.ولی اهمیت ژست در مصاحبه کمتر درک شده است.هنگام عبور از درب ورودی سالن مصاحبه،دست دادن و یا نشستن بر روی صندلی به مصاحبه کننده چه پیام های پنهانی انتقال می دهید؟
سه متخصص زبان بدن دیدگاههای خود را در مورد اینکه چه حرکاتی را باید در یک مصاحبه انجام و از چه حرکاتی باید اجتناب کرد بشرح ذیل به اشتراک گذاشته اند:
1-واسطه شاد
مطابق بااظهارات دیوید آلسما متخصص زبان بدن از استرالیا،اولین تماس بین یک مصاحبه کننده و مصاحبه شونده تقریبا" همیشه دست دادن است.اغلب اولین تأثیر چگونگی بقیه مراحل مصاحبه را تعیین می کند.بنابراین می تواند یکی از مهمترین عناصربرای موفقیت آمیز بودن مصاحبه باشد.
آلسما طی ایمیلی توصیه می کند," تفاهم از طریق تشابهات صورت می گیرد."بنابرابن ،دستها را به روش مصاحبه کننده بفشارید. همسان سازی قدرت و احوال پرسی نشان می دهد که می خواهید،از موضع برابر برخورد کنید.فشردن دست ها با قدرت علامت وجود نگرشی سلطه جویانه در شما نسبت به جلسه مصاحبه است.
2-نواحی ارتباط
ماصرفنظر از نوع فرهنگ نسبت به چهار نواحی ارتباط پیرامون خود نیمه هوشیار هستیم.این نواحی  ازدورترین به نزدیکترین عبارتنداز: عمومی،اجتماعی،شخصی و خصوصی
هماهنگی هوشمندانه با این نواحی  در حین یک مصاحبه مهم است.
مطابق با دیدگاه نایک مورگان مربی سخنرانی بوستون و مؤلف علائم قدرت,"علم ظریف هدایت گروهها،ترغیب سایرین و ماکزیمم کردن تأثیر شخصی یعنی تنها تعاملات مهمی که بین افراد اتفاق می افتند درفضای شخصی وخصوصی رخ می دهند."
او در ایمیلی نوشت ,'چون دریک مصاحبه از فضای خصوصی جدا هستید،اگر بخواهید که مصاحبه کننده متمایل به تصمیم گیری بنفع شما شود.باید در فضای شخصی او قرار گیرید.
دست دادن از جمله تحرکاتی است که ما را به فضای شخصی طرف مقابل می برد.از سوی دیگر مطابق با دیدگاه مرگان،نحوه نشستن در یک مصاحبه موجب دور شدن از مصاحبه کننده می گردد و کار او برای رد کردن را آسانتر می کند،در حالیکه کار مصاحبه شونده  را برای اثر گذاری هم سخت تر می کند.
 بنابراین, با زیرکی روش هایی بیابید که به فضای شخصی مصاحبه کننده وارد شوید.برای مثال ،ممکن است صندلی خود را بطور جزئی حرکت دهید یا برروی سمتی از یک میز مدور مشابه با مصاحبه کننده بنشینید.”
به محض اینکه نشستید.روش های دیگر برای نزدیک تر کردن فاصله را نیز بررسی کنید.برای مثال،به جلو و البته نه خیلی زیادمتمایل شوید.
مورگان با احتیاط می گوید:” سعی کنید این کار را با زیرکی و ظرافت و نه با سرعت و زشتی انجام دهید.ارزش تلاش را دارد.
موقعی که  فاصله بین خود با افراد را حتی با حرکات جزئی کم می کنیم،اعتماد و پیوند با آنها را افزایش می دهیم.”
3-باروی گشاده باشید
مطابق با اظهارات مورگان،بازنگهداشتن زبان بدن خیلی مهم است.احتمالا” عصبی هستیدو ممکن است ناآگاهانه دست هایتان را در جلو به هم قفل کرده و یا بازوان را روی هم بگذارید.با این حرکات احساس ایمنی و راحتی می کنید.اما به طرف مقابل احساس دوری و جدا شدن پیوند را القاءمی کنید.
آلسما هم می گویدکه," بر روی هم گذاشتن بازوان نشان می دهد که بی علاقه هستید،همچنین شمارا از تکیه دادن یا خم شدن باز می دارد."
4-کارکرد ویژه چشم ها 
آلسما گفت,”"تماس چشمی مهم است.و هر اندازه که بیشتر یا کمتر از یک حد معقول اعمال شود، امکان دارد القاء کننده نگرش متفاوتی باشد."
پس عینا" وضعیت درست چیست؟ در برخی موقعیت ها امکان دارد،گفتن آن سخت باشد.اما آلسما می گوید،مصاحبه شونده باید به اندازه زمان تماس چشمی مصاحبه کننده نیز در مقابل تماس چشمی داشته باشد.اگر دریک پنل مصاحبه  (ترکیبی از چند نفر مصاحبه کننده)وجود دارد،فراهم کردن ترتیب زمانی تماس چشمی درست برای هر شخص مهم است."موقع جواب دادن به سؤالات بصورت انفرادی با هر شخصی در پنل تماس چشمی برقرار کنید."
او گفت ،” چشم دوختن سطحی به اطراف یک سیگنالی مبنی بر بی حوصلگی است.بنابراین،اگر امکان دارد از آن بپرهیزید.”
اغلب افراد تصور می کنند که تماس چشمی خوب بمنزله این است که هرگز به اطراف نگاه نکنند.اما این نگرش اشتباه است.مضافا" اینکه مطابق با اظهار نظرپتی وود متخصص و مؤلف پیشرو در زمینه زبان بدن و مبدع حرکات بدنی با بیشترین اثرگذاری اولیه ،”" هنگام صحبت کردن هر از چند گاهی به اطراف نگاه کردن نرمال است.زیرا در حال اجازه دادن جهت ورود اطلاعات به مغزتان هستید."
ایشان افزودند:”"فقط هنگامی که مصاحبه کننده صحبت می کند،نگذارید حواستان پرت شود." پس از جواب دادن به هرسؤال, بخاطر داشته باشید که تماس چشمی را برقرار و به مصاحبه کننده گوش دهید.تماس چشمی این پیام را انتقال می دهد که جدی و هوشیار هستید."
5-نفس عمیق را فراموش نکنید.
افرادهنگامی عصبی می شوند با سرعت بیشتری شروع به نفس زدن می کنند.که این وضعیت می تواند در یک مصاحبه خسارت بار باشد.
وود گفت:"وقتی نفس های غیر عمیق می کشید.توانائی شما برای اندیشیدن بصورت شفاف کاهش می یابد.این امر ممکن است مانع از جواب دادن سریع و روشن به سؤالات گردد."
او گفت:"در مقابل،سعی کنید از قسمت پایین شکم بطور عمیق نفس بکشید.این عمل یک عامل کلیدی برای احساس ذکاوت ،انرژی و اطمینان است."
ایشان افزودند:"آهسته تر نفس کشیدن را با استفاده از پرده دل،شکم،قفسه سینه و دوباره بصورت یک فرآیند فرو بردن تمرین کنید."البته این چیزی نیست که بخواهید در مصاحبه واقعی انجام دهید. اما آن را هنگام نگرانی و قبل از مصاحبه آزمایش کنید.
(Source:BBC)
ترجمه و تلخیص: غریب واحدی پور